Pecet do zastosowań muzycznych / alternatywa dla Mac Pro

Postawiłem przed sobą zadanie zdobycia możliwie jak najbardziej potężnego komputera do zastosowań muzycznych oraz ogólnie multimedialnych. Moim obecnym komputerem jest Mac Mini i7 6 Core (model 2018), który pod względem mocy obliczeniowej stał się praktyczną alternatywą dla starych Mac Pro (tarek do sera z lat 2006-2013 i śmietników z lat 2013-2019). Obecne komputery Mac Pro są piekielnie drogie. Ich cena jest nadmuchana bardziej niż poprzednie generacje, do takiego stopnia, że świat muzyczny je po prostu zignorował. Z jednej strony iMac, Mac Mini czy Macbook są dziś całkowicie wystarczające do tego, żeby skomponować, nagrać i zmiksować materiał muzyczny, z drugiej strony w podobnych cenach istnieją rozwiązania PC, które mają 2-3 krotnie większą moc obliczeniową, a kosztują 1/4 czy nawet 1/5 ceny Maca Pro o takiej samej mocy obliczeniowej. Postanowiłem samodzielnie złożyć komputer do moich kreatywnych działań.

Zamówiłem części do budowy peceta!

Obudowa: Fractal Design Define R6
Zasilacz: Fractal Design ION+ 860P
Płyta główna: ASUS PRIME X299-DELUXE II
CPU: Intel Core i9-7980XE
Chłodzenie CPU: Arctic Liquid Freezer II 240
Grafika: XFX Radeon RX570 RS Black Edition
RAM: Crucial Ballistix Sport AT 32GB DDR4 Kit
SSD: Intel SSD 660P 1TB + Intel SSD 660P 512GB

Wybrany przeze mnie procesor w momencie zakupu był jednym z najmocniejszych wśród jednostek firmy Intel.  Na blogu Pro Tools Expert znalazłem porównanie mocy komputerów Apple z komputerem wyposażonym w nieco słabszy od mojego procesor 10940X:

1589478290992.png

Źródło: Pro Tools Expert

Obecnie czekam na dostawę części . W niniejszym artykule zamieszczę sprawozdanie z całego projektu.

Reaper – pierwsze pół roku

Reaper

Pół roku temu dokonałem przesiadki z Pro Tools HD na program Reaper. Kilka lat temu Reaper był dla mnie synonimem prostego i taniego programu, z którego korzystałem sporadycznie do prostych zadań kiedy nie było pod ręką iloka z licencją Pro Tools. Moje postrzeganie powoli zmieniało się, kiedy zacząłem zauważać coraz więcej pojawiających się nowych możliwości programu, które były odpowiednikami  kluczowych dla mnie funkcji z Pro Tools HD. Sam zacząłem pomagać wprowadzać pewne udogodnienia udzielając się w społeczności użytkowników Reapera już kilka lat temu. Czytaj dalej Reaper – pierwsze pół roku

Koncert „100 lat niepodległości Polski” w Royal Albert Hall

11 listopada w londyńskiej Royal Albert Hall odbył się koncert upamiętniający setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystąpili na nim polscy artyści dla kompletu publiczności. Dla części artystów powierzono mi rolę miksowania dźwięku FOH. Wspomogłem również proces koordynacji na etapie planowania i przygotowań pomiędzy producentem wydarzenia Stage Magic, departamentem dźwięku Royal Albert Hall a grupą realizatorów z Polski, którzy pojawili się na koncercie wraz z artystami. Od strony realizacji dźwięku miałem zadanie zmiksowania występów Anny Wyszkoni, Stanisława Sojki, Tadeusza Woźniaka oraz Zakopower. Czytaj dalej Koncert „100 lat niepodległości Polski” w Royal Albert Hall

Studio & Live – połączenie dwóch światów

Dźwięk koncertowy i studyjny towarzyszą mi właściwie od początku moich przygód z dźwiękiem. Moje pierwsze dwa miksery, jakie miałem na początku lat 2000: Soundcraft Spirit Folio SX oraz Mackie 8 Bus, pełniły podwójne role – były sercem Studio Taklamakan oraz służyły jako konsolety live na koncertach zespołu Guess Why. W latach 2000-2006 dzieliłem pomiędzy studiem a koncertami z przewagą ilości czasu poświęconego na dźwięk live. Opinia bardzo dobrej jakości koncertów Guess Why pozwoliła mi zaistnieć w roli zastępcy w wielu znanych zespołach. W roku 2006 w związku z nauką w SAE London, a później pracą w londyńskich studiach, przerwałem pracę na koncertach na kilka lat, którą wznowiłem w roku 2010 w roli zastępcy FOH kilku artystów. Moimi podstawowymi zajęciami są dziś miks i mastering w studio, z koncertami i sesjami nagraniowymi będącymi uzupełnieniem tych ról. Czytaj dalej Studio & Live – połączenie dwóch światów

Pro Tools HD: Indywidualne ustawienia miksu dla poszczególnych fragmentów utworu

Bardzo ważne w dobrym miksie są dla mnie zmieniające się w czasie proporcje, panoramy i ustawienia efektów. W różnych fragmentach piosenki szukam różnych proporcji, innej ilości efektów przestrzennych, innych panoram, żeby uczynić miks bardziej ekscytującym i przykuwającym słuchacza. Oto funkcje, które stosuję do aplikowania indywidualnych ustawień miksu na fragmenty sesji Pro Tools, żeby w interesujący sposób odróżnić miks zwrotek, refrenów i innych części utworów. Czytaj dalej Pro Tools HD: Indywidualne ustawienia miksu dla poszczególnych fragmentów utworu

Poziom LUFS dla Spotify, Apple Music, YouTube, Tidal

Słowo wstępu o poziomie LUFS: Jest to skrót od Loudness Unit Full Scale. To średni poziom głośności relatywny do „Full Scale” czyli skali decybelowej, w której maksymalną wartością zapisu jest wartość 0dB, a średnia głośność wyrażana jest w wartościach ujemnych, np. -10 LUFS. Poziom średni LUFS mierzony jest z uwzględnieniem krzywej częstotliwościowej „K”. Czytaj dalej Poziom LUFS dla Spotify, Apple Music, YouTube, Tidal

Post otwierający blog

To zupełnie pierwszy post na moim blogu. Bardzo się cieszę, że w końcu powstał! Jeśli interesujesz się produkcją nagrań muzycznych, miksem, masteringiem lub realizacją dźwięku live, z pewnością znajdziesz tutaj jakieś interesujące Cię wpisy. Strona prowadzona jest w formie blogu, na którym co jakiś czas pojawiają się nowe publikacje, dlatego warto dodać ją do ulubionych. Przyjemnego czytania, oglądania i słuchania.